Frågor och svar om Ekopåsen

  1. Kan det vara frysvaror i påsen?
    Nej då det kan skada färskvarorna.
  2. Vad gör jag om en kund vill ändra på innehållet pga t ex allergi?
    Att ändra i påsens innehåll i butik råder butiken själv över. Kort sagt, är någon allergisk mot nötter och vill få det utplockat eller utbytt så kör i vind. Hjälp din kund att lösa problemet på bästa sätt.
  3. Krav på vegetariska rätter – hur löser ni det?
    De som favoriserar ekologiskt tenderar att även äta mycket vegetariskt. Vi har som policy att de gånger det är kött i påsen även ha en alternativ vegetarisk påse samtidigt. I dessa fall har vi märkt att den med kött oftast finns kvar längre, så i fyra fall av fem är påsen antingen vegetarisk eller vegansk.
  4. Är det alltid bara en påse i veckan?
    Om inget annat sägs, ja. Se fråga 3, t ex om det finns kött i en påse har vi som regel en vegetarisk påse samtidigt. Önskar en butik flera påsar samtidigt för att kunderna önskar det så absolut, kan du få flera recept i veckan. Vi har inget tak för hur många påsar man får ha utan det bestämmer du och din kund.
  5. Är det bara mat i påsen eller kan det vara fika, efterrätter osv?
    Än så länge är det bara middagar men finns efterfrågan för bakpåsar, fikapåsar etc så är vi snabba på att lösa det. Om du vill kan vi ha både frukost, lunch och middag i en påse. Alla förslag kommer förstås efter en dialog mellan dig och mig.
  6. En produkt tog slut veckan innan receptet, vad gör jag?
    Skriv ett mail till oss så får du ett annat recept eller ett anpassat. Vi jobbar snabbt och flexibelt.
  7. En produkt tog slut mitt i veckan, vad gör jag?
    Samma som fråga 6, vi löser det så fort som möjligt. Att ekologiska varor tar slut är inget negativt, vi skriver gärna på Facebook när sånt händer. Det är positivt att kunderna köper mycket ekologiskt.
  8. Går det bra med andra varor än krav/eko-varor?
    Nej, vår grundtanke är att påsen alltid ska vara ekologiskt, så konsumenten inte behöver ha det i åtanke när hen handlar. Tar en ekologisk vara slut, byt inte till icke-eko utan skriv till oss så löser vi det. Undantag; om en person ber om det pgav allergi, se fråga 2. Men då löser din personal det, på bästa sätt för dig och din kund.
  9. Närproducerade grejer, är inte det bättre än ekologiska?
    Vi utgår ifrån vad organisationer som Naturskyddsföreningen och Naturvårdsverket anser bäst, vilket varierar från fall till fall, men frakten av en produkt är en väldigt liten del av det totala utsläppet. T ex kan närproducerad mjölk komma från en gård där korna äter foder från ett annat land – det är ju inte så nära. Men vi favoriserar gärna nära ekologiska gårdar, det är en stor win-win i vår värld. Detta är dock helt upp till dig, eftersom du väljer vilken producent som ska sälja vilka varor i din butik, se fråga 10.
  10. Bestämmer ni vilka märken som ska vara i påsen?
    Nej, vi skriver bara vilken sort, t ex kikärtor. Sen väljer du om det ska vara t ex Kung Markatta, Zeta, Go green, mfl eller butikens eget märke.
  11. Ska min personal packa påsen?
    Ja, din personal packar påsarna efter butikens behov. För att det alltid ska vara färska varor i påsen har vi märkt att det är bättre att packa några påsar vartefter.
  12. Måste kunden köpa till något när hen handlar påsen?
    Nej, vår grundtanke är att man bara ska kunna plocka påsen och gå. Men ett stort mål för oss är att även öka din merförsäljning så vi tipsar om varor att ha till. Exempel är kryddor som vi aldrig har i påsen eftersom många har redan dem hemma. Det kan också vara t ex vitlök, bröd, sallad mm.
  13. Många kunder säger att de får ingredienser över, vad säger jag till dem?
    Då vi inte kan sälja de exakta mått som står i recepten, t ex 3dl mjöl till en pajdeg, kommer folk att få ingredienser över. Vi löser detta genom att sprida ut produkter över tid. Samtidigt kan man på Facebook och vår hemsida hitta andra recept framtagna för att ta hand om det som blivit över. Ett recept kan tipsa om en sås baserad på soja ifrån förra veckans recept eller liknande. Så undrar någon, hänvisa bara till vår Facebook- eller hemsida för andra rätter.
  14. Vart kommer påsarna ifrån?
    Vårt mål är att samarbeta med olika grossister för att leverera en påse som är helt eller delvis återvunnen, men vi är en liten relativt nystartad organisation så i nuläget används de påsar butiken redan har i sitt sortiment. Detta är på sitt sätt också bra för miljön och vi utvärderar vad som kommer bli bäst i längden.
  15. Vad ska det vara för mått på påsen?
    Påsen ska helst vara neutralt brun men det är inget krav. Den ska vara av papper, alltså egentligen en kasse och rymma en A4 på långsidan.
  16. Ska påsen vara försluten eller öppen?
    Här avgör du själv vad som blir bäst. Fördelen med en stängd påse är att kunder inte kan plocka ur och/eller lägga till andra varor. Nackdelen är att kunden inte kan se och känna på varorna. Vi har märkt att försluten förpackning funkar bäst och att butiken skyltar vilka varor som finns i påsen. Packas få påsar åt gången minskar dessutom risken att något blir dåligt.
  17. Vart ska jag ställa påsen i butiken?
    Påsen innehåller oftast färskvaror som måste stå svalt. Vi har haft bäst resultat i grönsaksdisken. I de flesta butiker måste kunden passera där ändå vilket samtidigt ger en bra exponering. Eftersom påsen innehåller färskvaror får den inte stå varmt eller fryst, men sen får du som butikschef placera den där du tycker det passar bäst.
  18. Hur gör jag för att ändra på innehållet i påsen?
    Ett enkelt mail där du beskriver vad det är du vill ha i räcker. Det kan t ex vara för att ni har ett överskott, en kampanj eller för att en kund efterfrågat en rätt.
  19. Vilket pris ska jag ta för påsen i butik?
    Priset på påsen är produkternas totala kostnad rabatterat med minst 10%. De 10% är goodwill för att det inte ska kosta mer att handla ekologiskt. Önskar du i din butik att sätta ett lägre pris är det helt upp till dig.
  20. Vart kommer recepten ifrån?
    I vårt arbete ingår att sammanställa recepten utifrån egna, vänners eller andra organisationers receptsamlingar. Däremot kan alla få bidra med recept. Vi har som policy att om någon ger oss ett recept via mail, facebook eller hemsidan skriver vi vems receptet är på påsen. T ex Emmas flygande jacob med valnötter. Men vi lägger aldrig ut personuppgifter. Så har du ett recept eller vill att din butik ska ha en paradrätt så skicka det till oss.
  21. Vad kostar det att vara med ekopåsen?
    Vi har en prismall där vi klassar butikerna efter storlek och kundunderlag. Men vi är inte dyra, vårt mål är att finnas över hela landet. För att få veta vad det kommer kosta dig, skicka ett mejl till oss. info@ekopasen.se
  22. Hur betalar jag?
    En faktura skickas till den mailadress du anger. Fakturan kommer kvartal, halv- eller helårsvis.
  23. Ingår jag i ett bindande avtal?
    Absolut inte, vill du inte vara med längre är det bara att maila. Enligt prismallen kan man betala per kvartal, hel- eller halvår. Det är för att vi som liten organisation ska ha lite mer säkerhet och för att göra faktureringen smidigare. Vill man testa ett halvår t ex finns inget krav på att man fortsätter året ut.
  24. Vilka andra samarbetspartners har ni?
    Vi är fortfarande en liten organisation och strävar efter att ha partnerskap eller samarbete med alla varumärken som strävar efter bra miljö. Vi har i dagsläget, en god vänskap med naturskyddsföreningen i Norrköping och har en dialog med riksförbundet. Vi har påbörjat ett samarbete med Kronägg och flera tillkommer.

Har du fler frågor hör gärna av dig så berättar vi mer.
Med vänlig hälsningar / Ekopåse

Ekopåse i butik